2019. jan 22.

A svájci kulcs

írta: Mohácsi Árpád
A svájci kulcs

Van gimnáziumi felvételi kevesebb stresszel?

 

antolin1.jpg

Sokan kárhoztatják a napokban lezajlott középiskolai magyar felvételit, – érdekes, hogy a bírálók nem vonják kétségbe a feladatlap szakmaiságát – hogy a feladatsor túlságosan versenycentrikus. Állítják, hogy a felvételi olyan nyomás alá helyezi a gyerekeket, amely sokak számára csak nehezen elviselhető. Ráadásul azt méri, hogy adott idő alatt ki tud helyesen válaszolni, nem pedig az érdemi tudást. Joggal mondják erre a támogatók, hogy az elitiskolákba való bekerüléshez fontos a verseny, hiszen az iskolában is hasonló verseny lesz, sőt később az iskolán kívül is, fontos, hogy erre is fel legyen készítve a gyerek. És ebben van is igazság. Ugyanakkor valahogy nem fair a gyerekeket egy egyszeri teljesítmény alapján értékelni, mindenkinek lehet rossz napja, vagy egyszerűen lehet annyira szorongó típus, hogy a versenyvizsgán nem tud megfelelően teljesíteni. Ráadásul 12 évesen (iskolától függően a felvételizők lehetnek 10 vagy 14 évesek is) néhányan túl fialatok egy ilyen teher elviseléséhez.

Az Antolin-rendszer egy olyan ösztönzőprogram, amely a számítógép segítségével szeretné a gyerekeket olvasásra motiválni. A diák elolvas egy választható könyvet, majd 5-15 kérdésre kell válaszolnia. A szülők és a tanárok követni tudják az eredményeket. Az elért pontokat beszámítják a felvételinél.

Svájcban úgy csinálják, hogy a felvételi kiegészül egy pontgyűjtő rendszerrel. Tehát van versenyvizsga, de nem kizárólag az ott elért pontszám dönt, mert kiegészíthető az ún. Antolin-rendszerben összegyűjtött pontokkal.

Ez a program egy korosztályok szerint kiválogatott olvasmányjegyzék ifjúsági és szépirodalmi művekkel. Minden gyereknek van egy azonosítója, és hosszú évek állnak rendelkezésre, hogy a maga ritmusában, egyéni ízlését követve a művekhez kapcsolódó kérdésekre válaszoljon. A válaszokhoz el kell olvasni az adott könyvet, de nem egyszerűen csak a tartalomra kérdeznek rá, vannak összetettebb kérdések is. A lényeg, hogy a gyerek nem egyszerűen csak felvételi pontokat szerez, hanem olvasási élményeket is gyűjt.

Kinek ne esne meg a szíve a felvételi miatt szorongó gyerekeken? Egy ehhez hasonló rendszerrel úgy tudnánk csökkenteni a vizsgadrukkot, hogy közben emeljük az elvárt tudásszintet. Mintegy mellékesen a gyerekeket a minőségi irodalom felé irányítjuk, kapnak egy listát, amiről választhatnak, élményt szereznek, magabiztosságot, hogy bizony, hogy tudnak ám válaszolni. A pontrendszerrel pedig pozitív megerősítést kapnak, hogy érdemes szépirodalmat olvasni.

 

Szólj hozzá

olvasás iskola módszertan Svájc irodalomtanítás mélyolvasás